Українські школярі вивчатимуть екологію за стандартами ОБСЄавтор Євген Солонина
Київ – ОБСЕ розпочала проект «Зелений пакет», який передбачає
запровадження в українських школах нової програми з екологічної освіти
з використанням сучасних технологій. Програма будується на основі
проектів ОБСЄ, реалізованих в інших країнах Європи, та на досвіді
українських освітян і екологів.
Для школярів
Польщі, Чехії, Албанії, Словаччини, Туреччини та інших держав екологія
є однією з базових дисциплін. Причому вивчають її не за традиційними
підручниками. Їм на зміну прийшли навчальні фільми, ігри, інтерактивні
рухомі ілюстрації, комп’ютерні бази даних із кожної теми та брошури з
порадами для викладача . Все це входить до так званого «Зеленого
пакету», набору методичних матеріалів з екології, який розробляється і
поширюється за сприяння ОБСЄ. На сьогодні такий «Зелений пакет»
використовують у своїй роботі 20 тисяч вчителів із 12 країн світу.
Країни-члени
Організації з безпеки та співробітництва у Європі декілька років
вивчали шляхи збереження природи та забезпечення сталого розвитку. І
дійшли висновку, що необхідною передумовою для цього має бути
екологічна освіта, пояснює координатор проекту ОБСЄ в Україні Любомир
Копай.
«Це не той проект, який може принести результат одразу, –
каже він. – Це довгострокова інвестиція, але від того ще більш важлива.
Діти, які навчаються за «Зеленим пакетом» зараз, будуть дбати про
довкілля у майбутньому».
Для України розроблять індивідуальний «пакет»
«Зелений
пакет» у кожній державі враховує національні та регіональні
особливості, передбачає більше часу для вивчення місцевих екологічних
проблем і можливостей їхнього подолання, говорить учасник проекту,
провідний експерт Регіонального екологічного центру Центральної та
Східної Європи Клімент Мінджов. Тому розробка «Зеленого пакету» для
України розпочалася з круглого столу за участі українських експертів з
питань освіти і довкілля, які висловили свої ідеї з цього приводу.
Зокрема,
еколог із Одеси Сергій Степаненко зазначає: «Вкрай актуальна для
України тема енергозбереження. Гадаю, в українському варіанті «Зеленого
пакету» вона має бути однією з основних».
А заступник Міністра
освіти та науки Дмитро Козоріз наголосив: «Здоров’я наших дітей
залежить великою мірою саме від екології. Тому екологічна освіта
повинна давати дітям змогу робити певні висновки і адекватно реагувати
на виклики середовища».
Експерт із національних освітніх програм
в Україні Аліна Севастюк запропонувала «додати до пакету розділ про те,
що і як дитина може зробити власноруч, як вона особисто може вплинути
на довкілля! Наприклад, вже розроблено програму-калькулятор, яка дає
змогу вирахувати вплив на довкілля кожної родини».
Знання про довкілля: цікаві, доступні та ефективні
Україна
за час незалежності запровадила викладання у школах екології, але
здебільшого цей предмет вивчається як факультатив і не передбачає
застосування комп’ютерних технологій. «Зелений пакет» дасть змогу
подолати ці та інші перешкоди в розвитку екологічної освіти в Україні,
вважає начальник відділу суспільно-гуманітарної освіти МОН України
Наталя Бєскова.
«Пакет зорієнтований на вчителів різних фахів:
географії, біології, економіки, фізики та хімії –¬ він дає змогу
наповнити ці предмети інтерактивними методиками, – каже пані Бєскова. –
Окрім того, ми проводимо комп’ютеризацію шкіл, проте в більшості
випадків у нас немає навчального матеріалу для комп’ютерів. І
найважливіше: завдяки цьому проекту ми нарешті починаємо екологізацію
освіти в Україні, ми маємо концепцію екологічної освіти!»
Цього
року школярі вивчатимуть екологію за «Зеленим пакетом» лише в кількох
українських містах. Але вже у 2010 році фахівці ОБСЄ та українські
освітяни використають цей досвід для загальнодержавної навчальної
програми з екології. Сьогодні основні витрати на реалізацію цього
проекту взяла на себе Організація з безпеки та співробітництва у
Європі. Однак у подальшому передбачається залучення до нього
національних і міжнародних інвесторів.
по матеріалах РадіоСвобода
|