ОСВІТА Hi Tech
Головна | Каталог статей | Реєстрація | Вхід
 
Вт, 26-Лис-2024, 22:53:51
Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту
Категорії каталога
Олена Єльникова [3]
Статті Олени Єльникової
Матеріали для навчання [0]
Статті інших авторів [2]
Статті на актуальні теми про освіту
Міні-чат
Головна » Статті » Олена Єльникова

Сучасний підручник
Сучасний лектронний підручник для школи. Єльникова Олена                                        Китай: у 2010 році система освіти китаю закінчує перехід на електронні
                                       підручники. У кожного учня буде пристрій для читання електронних книжок
                                       (ebook), батькам лише доведеться сплатити раз на рік за електронний чіп, який
                                        містить всі підручники для дитини на рік. Вартість чіпу не перевищує 7 дол. США
(Із новин)


Сучасний підручник. Який він є і яким він може бути сьогодні? Яким є сьогодні підручник кожен педагог України знає.
Можна без додаткових досліджень та опитувань констатувати, що практично 100% вчителів та учнів використовують традиційні паперові підручники.

Є багато проблем із цими підручниками:
1.       Існуюча корумпована та необґрунтовано утруднена система затвердження та «грифування» навчальних посібників не сприяє якості навчальних програм та підручників. Як наслідок – якість останніх все більше викликає запитань у практикуючих вчителів.
2.       Та сама корумпована система, яку система освіти успадкувала від радянського минулого, не дозволяє вчителям використовувати підручники (посібники), які не отримали дозволу МОНУ навіть, якщо вони більш якісні та доступні.
3.       Недостача коштів на видання нових підручників з одного боку та відсутність можливостей заміни затверджених іншими, сприяють підвищенню цін на ринку книжок і батьки купляють їх з кожним роком все на більшу суму…
4.       Недостача коштів у шкіл не дозволяє замовити необхідну кількість підручників для своїх бібліотек, щоб забезпечити ними кожного учня.

З іншого боку: що представляє собою традиційний підручник?
Чи є він настільки ефективним, що варто та чесно змушувати батьків сплачувати за нього все більше грошей? Іншими словами, чи достатньо корисний підручник для сьогоднішнього покоління учнів, яке виховано на відео, комп’ютерній графіці та інтерактивних іграх і програмах, а також учнів, які вже вміють шукати інформацію в Інтернеті за лічені хвилини?

Сучасний підручник – це послідовне, систематичне викладення навчальної дисципліни (розділу, частини), що відповідає навчальній програмі. Паперовий підручник призначений для передачі інформації, використовуючи переважно текст, включаючи малюнки та схеми і таблиці. Ця форма підручника є основною, після введення її Я.Каменським у XVIIсторіччі.
Сучасні засоби створення, передачі та обробки інформації мають значно більші можливості. У зв’язку з інтенсивним розвитком мультимедіа, гіпертекстових та мережних технологій, з’явилися нові можливості. Електронні навчальні посібники мають надзвичайно наочні та інформативні властивості.
Слід уточнити, що тут не маються на увазі доступні відскановані підручники – копії  паперових, які є дуже корисними для педагогів, якщо не брати до уваги порушення авторських прав при безкоштовному розміщенні їх в Інтернеті.

 Комп’ютерний підручник здатен вмістити:
  •   всі властивості звичайного підручника із розширеним набором наочності;
  •   довідника (зі зручною пошуковою системою),
  •   задачника, можливо, із решебником;
  •    навчальних та контрольних тестів;
  •    лабораторного практикуму;
  •   імітаційних програм та моделей.

Отже, за властивостями електронний комп’ютерний підручник представляє собою повний електронний навчальний комплекс, який має значно більше можливостей за звичайний посібник та може використовуватися:
1.        для самостійного опрацювання теоретичного матеріалу;
2.        формування навичок практичного застосування цих знань;
3.       для використання різних форм контролю та самоконтролю.

Якщо розглянути електронні навчальні комплекси з точки зору принципів, сформульованих Я.Каменським, то за певних умов по змісту вони можуть претендувати на повноту дидактичного циклу процесу навчання.

Інший тип електронних підручників (який може претендувати на нове покоління електронних навчальних засобів) – елементи навчально-комунікаційних систем.  Це елемент електронної бібліотеки, що управляється програмним середовищем та використовується в мережних освітніх системах. Наприклад, підручник, що включає вищеперелічені частини та через локальну чи всесвітню мережу суміщається із сервером навчального закладу. Такий навчальний посібник (комплекс) використовується не тільки для пояснення матеріалу, але і для виконання та зарахування перевірочних (контрольних) робіт у вигляді тестів, лабораторних робіт, портфоліо тощо (див.рис.1).  

 

Схема електронних систем для навчання

Рисунок 1

 Таким чином, електронні підручники можна поділити на 3 основні категорії:
1.       Відскановані підручники, копії виданих паперових.
2.       Електронні навчальні комплекси, які вміщують підручник, довідник, тести, лабораторний практикум, імітаційні програми тощо.
3.       Елементи навчально-комунікаційних систем, що є частиною мережного інформаційного середовища навчального закладу.

Перелічені типи навчальних посібників відрізяються за складністю розробки, можливостями застосування, методичною підготовкою вчителів для використання електронних посібників у повному обсязі, та, нарешті, вони мають різну доступність.

Відскановані підручники можуть використовуватися як заміна або доповнення до паперових та (або) як альтернативне джерело навчальної інформації. Області застосування таких підручників не відрізняється від їх паперових оригіналів.Такі підручники доступні в мережі, вони розташовані для безкоштовного скачування, або за невелику платню (від 0,5 до 8 дол.США) на сайтах бібліотек їх можна скачати скільки завгодно. Такі бібліотеки в мережі дуже поширені і є хорошою альтернативою паперових.

Електронні навчальні комплекси мають вузьку локалізацію для користувача на одному комп’ютері чи в комп’ютерному класі під керівництвом вчителя та зі збором інформації на комп’ютері вчителя. Електронні навчальні комплекси можуть використовуватися в усіх видах навчальної діяльності:

При викладенні теоретичного матеріалу. Можливості комп’ютерних електронних підручників дозволяють використати такі форми, як:
1.       мультимедійна презентація із можливістю переходу у будь-який фрагмент;
2.       перегляд анімаційних та відео фрагментів;
3.       можливість демонстрації якісних графічних зображень;
4.       можливість вибору попереднього матеріалу та повторення необхідного для засвоєння.

При практичному відпрацюванні (семінари, практичні, лабораторні роботи):
1.       персональна робота учня контролюється комп’ютером та фіксується для перегляду вчителем;
2.       імітаційні програми – лабораторні практикуми надають можливість зробити лабораторну (або практичну) роботу декілька разів для повного розуміння та надбання навичок застосування теоретичних знань;
3.       використання проміжних тестів може бути значно збільшене та спрощене, а їх перевірка становиться легкою, аналіз результатів миттєвим та наочним для учня;
4.       використання «моментальних» тестів для засвоєння понять, формул, інших невеликих за обсягом теоретичних матеріалів.

Для контролю знань
1.       значне спрощення процесу тестування (у тому числі і відсутніх учнів), контроль за тестуванням повністю переданий комп’ютерові;
2.       автоматичний збір та аналіз результатів про успішність учнів;
3.       легко використати «розгалужену» систему оцінок, де збираються завдання з різних тем та оцінки за них виставляються у різні теми, або різною кількістю балів;
4.       Статистичний збір інформації про результати контрольних тестів дозволяють вести моніторинг успішності та якості навчання учнів.

При самостійній роботі учнів:
1.       Всі мультимедійні властивості електронних комплексів сприяють найбільш цікавій та продуктивній роботі учня;
2.       можливість необмеженого повторення складних для засвоєння частин;
3.       можливість необмеженого проходження навчальних тестів та лабораторних робіт до повного засвоєння навчального матеріалу;
4.       можливість проходження контрольних тестів навіть при неможливості відвідування навчального закладу (дистанційно) з передачею результатів вчителю у вигляді зашифрованого файлу.

Елементи навчально-комунікаційних систем (ЕНКС) мають всі можливості електронних навчальних комплексів, але з доданими мережними властивостями та функціями. Частіше за все вони створюються на основі останніх із суміщенням з оболонкою, яка керує та збирає необхідну статистичну інформацію про навчальну діяльність. Таке суміщення дозволяє використовувати ЕНКС не тільки в комп’ютерному класі.

 Крім перелічених вище можливостей електронних навчальних комплексів, ЕНКС можуть використовуватися через локальну мережу школи (не обмежено комп’ютерним класом) та через глобальну всесвітню мережу Інтернет. При цьому ЕНКС сполучаються з головним сервером, передаючи статистичну інформацію на спеціальну програму, встановлену на цьому сервері. Інформація збирається, систематизується та аналізується автоматично, таким чином даючи можливість вчителю та адміністрації значно більше можливостей для удосконалення навчального процесу.

Таким чином, єдина відмінність ЕНКС від електронних навчальних комплексів – це можливість роботи з ними дистанційно через мережу із передачею статистичної інформації на головний сервер навчального закладу. В свою чергу, така властивість надає можливість організації дистанційного навчання в будь-якому навчальному закладі. А це може підвищити ефективність індивідуальних занять та занять на дому із хворими учнями, навчання під час карантину чи тих учнів, які тимчасово перебувають з батьками за кордоном або на лікуванні.

Отже, електронні комп’ютерні навчальні посібники та підручники можуть і повинні стати гідною заміною паперових. До безперечних переваг таких посібників перед паперовими можна віднести:
1.       Форма подачі навчального матеріалу є полідокументальною, на відміну від паперового – монодокументального, що забезпечує високу ефективність засвоєння навчального матеріалу та підвищення резуьлтативності навчання.
2.       Форма опитування та простота обробки результатів дозволить перенести акцент на практичне застосування надбаних знань.
3.       Імітаційні можливості інтерактивних моделей та програм сприятимуть підвищенню мотивації до вивчення предметів і творчої діяльності учнів.
4.       Видання електронних комп’ютерних навчальних посібників значно дешевше за видання паперових.

Створення електронних бібліотек в школі потребуєж значно менших капіталовкладень та меншого застосування людських ресурсів (легше в обслуговуванні). Забезпечити кожного учня в школі такими підручниками значно легше, ніж паперовими.

Однак, при всіх наочних перевагах електронних комп’ютерних засобів посібниках, широке застосування їх можливе тільки за наявності таких умов:

1.       Технічні умови. Наявність пристроїв для роботи з електронними комп’ютерними посібниками. Пристрої, які можуть забезпечити перегляд та роботу з посібниками: персональний комп’ютер, міні та карманний комп’ютер (КПК), ebook (пристрій для читання та програвання електронних книжок), Netbook(персональний комп’ютер мінімальної конфігурації з великими мережними можливостями).

2.       Організаційні умови. Створення пакетів електронних посібників та підручників для кожного класу навчального закладу (підбирається вчителем, згідно методики, відповідно навчальним планам тощо).

3.       Педагогічні умови. Підготовка вчителів щодо методики використання електронних засобів навчання, створення власних електронних матеріалів і курсів, навчання вчителів роботи з мережними технологіями.

Далі буде…

Категорія: Олена Єльникова | Додав: olena (13-Лип-2009) | Автор: Олена Єльникова
Переглядів: 3287 | Рейтинг: 5.0/1 |
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Форма входу
Пошук
Друзі сайту
Статистика

Онлайн всього: 2
Гостей: 2
Користувачів: 0

Copyright MyCorp © 2024